Haber

Yaptığınız diyet kilo almanıza neden olabilir!

Fazla kilolarından kurtulma her sosyo kültürel ve ekonomik seviyeden insan için dünyanın her yerinde öncelikler arasında yer alır. Görünüşüne ve sağlığına önem veren insanların tümü bel çevresini ve karın bölgesini sağlıklı ölçüler içinde tutmaya özen gösterir. Bu özeni gösterirken unutulmaması gereken ise; kilo verme programlarının sadece egzersiz ya da sadece diyet odaklı planlanması durumunda alınacak sonucun uzun vadede hayal kırıklığı yaratacağıdır.

Fazla kilolarından kurtulma her sosyo kültürel ve ekonomik seviyeden insan için dünyanın her yerinde öncelikler arasında yer alır. Görünüşüne ve sağlığına önem veren insanların tümü bel çevresini ve karın bölgesini sağlıklı ölçüler içinde tutmaya özen gösterir. Bu özeni gösterirken unutulmaması gereken ise; kilo verme programlarının sadece egzersiz ya da sadece diyet odaklı planlanması durumunda alınacak sonucun uzun vadede hayal kırıklığı yaratacağıdır.

Yazı: Mesut CERİT – Sağlıklı Yaşam ve Fitness Danışmanı

www.mesutcerit.com      

Kısacası, geçmişimizden gelen ve özünde aynı kalmayı başarabilen genlerimiz, hiçbir şekilde, bizi ve bedenimizi günümüz düzenine uyum sağlayacak tarzda hazırlayıp kodlamamıştır. Günümüz ve geçmişimiz arasındaki bu farklılık ne yazık ki modern yaşamın bizlere getirdiği pek çok hastalığa (obesite, şeker, tansiyon, kanser vb.) da imzasını atmıştır.

Gelin şimdi genetik kodlamamız sebebiyle zaten bir kaç adım geriden başladığımız maksimum fiziksel uygunluk (fitness) koşusunda birincilik ipini göğüsleyebilmenin en doğru ve bilimsel yollarına birlikte göz atalım.

Hızla kilo kaybederken vücut suyu ve yağlarla beraber aynı zamanda kas kütlemizi de kaybederiz ki bu kaslar vücudumuzun sıcak yataklarıdır; kaslarımızı kaybedersek postürümüzü (sağlıklı duruş) de kaybederiz. Kaslar oldukça fazla kalori yakar, eğer kas kütleniz fazla ise, metabolizma hızınız da yüksektir. Kas kütlesi kaybettikçe, daha az kalori yakarsınız. Kaslar oldukça aktif hücreler olup istirahat durumunda bile sürekli olarak kalori yakmaktadırlar. Ne kadar çok kas kütleniz varsa metabolik oranınız yani kalori yakma kapasiteniz de o kadar yüksektir. Vücuttaki kaloriyi yakmanın en iyi yolu kaslarınızın kütlesini artırmak ve yeni kas hücreleri inşa etmektir. Vücut kas oranı yükseldikçe daha fazla enerjiye ihtiyaç duyar. Daha fazla kas daha fazla kalori harcanması demektir.

Egzersiz yapmadan sadece kalori kısıtlaması ile kilo verenlerin kaybettikleri 9 kilogram vücut ağırlığının % 30’u kas kütlesidir. Sadece diyet yapıp kas kaybederek zayıflamak metabolizmayı yavaşlatır ve yağların tüketimini zorlaştırır. Bu yüzden sadece kalori alımını azaltarak kilo vermeye çalışmayınız. Aksi takdirde bir süre sonra sağlıklı vücudunuzu kaybeder ve tekrar aynı bedeni kazanamazsınız.

Vücudumuz kilo kaybetmeye başladıkça, metabolizmayı yavaşlatarak sabit ağırlığı korumaya çalışır. Vücut yağlarını genetik sınırlarımızın altına indirmeye başladığımızda metabolizmanın açlığa karşı göstermiş olduğu direnç ile karşı karşıya kalırız. Hedeflediğimiz vücut ağırlığına ulaşabilmek için almış oduğumuz kalori miktarını azaltıp eskisinden daha fazla hareket etmeye gayret göstersek bile kilo vermekte zorlanırız. Sabitlenen vücut ağırlığımız karşısında oluşan motivasyon kaybı ile kilo vermekten vazgeçip bu kiloyu korumaya çalıştığımızda da kilo almaya başlarız.

Yapmış olduğumuz diyetin yaratmış olduğu stres ve kalori kısıtlaması yağ hücreleri üzerinde karın yağlarının miktarını artırmak için çabalayan stres hormonlarını üretmektedir. Genellikle diyet bırakıldıktan kısa bir süre sonra kaybedilen vücut suyu ile birlikte aşırı yeme isteğine bağlı olarak alınan fazla kalori, yeniden kilo alımına sebebiyet verir.

Takip ettiğimiz diyet programı neticesinde ortaya çıkan stres ve sürekli değiştirdiğimiz diyet döngüleri beslenme disiplinimizi tamamen bozar. Stresi azalttığımızda aşırı yeme isteğimiz azalırken, stresli geçen dönemde alınan fazla kilolar bizleri yeni bir kısır döngü içine sürükler. Azalan farkındalığımızla birlikte stres altında iş yapabilme özelliğimizi  de yitirmeye başlarız. İlerleyen süreçte kaybedilen kiloların daha fazlasının alınması ile de depresyonun eşiğine geliriz.

Peki o zaman sağlıklı kilo verebilmek için ne yapmalıyız?

Öncelikle sadece diyetle kilo veremeyeciğimizi bilmeliyiz. Çünkü uygulanan diyet programları açlıkla mücadele etmekten çok kurallara göre davranış değişikliğini baskıladığı için sinir sisteminin genetik olarak kodlanmış sabit vücut ağırlığını düzenleme etkisini azaltır. Kurallar çerçevesinde yapılan diyetler bağışıklık sistemini zayıflatarak organizmanın dışarıdan gelen uyaranlara karşı savunmasız hale gelmesine sebep olur. İhtiyacınız olan miktardan daha fazla besin alırsanız dünyadaki egzersiz programlarının hiçbiri sizi fit bir vücuda kavuşturamaz. Kilo vermenin püf noktası beslenme programını profesyonel bir diyetisyen eşliğinde planlamak ve daha fazla egzersiz yapmaktır. Kilo vermek istiyorsanız, egzersiz yaparak enerji yani kalori kaybını artırmalısınız. Egzersiz, başarılı kilo kaybı için önemli bir kriterdir. Sağlıklı kilo verme ve fit bir vücuda sahip olabilmek için günde 45-60 dakika uzun süreli hafif tempolu koşu, bisiklet, yüzme vb. veya 30-45 dakika orta-yüksek tempolu benzer programlarının yanında, haftanın 2 ya da 3 günü kassal kuvvet gelişimi sağlayan direnç egzersizleri yapmalısınız.

Sadece koşarak veya yüksek tempolu yürüyerek fit olamazsınız, evet, belki kilo kaybedersiniz ama vücudunuzun fit görünümünü sağlayan kaslarını geliştiremezsiniz. Kas kuvveti gelişimini sağlayan kassal dayanıklılık egzersizleri ile dolaşım sisteminin verimliliğini artıran aerobik aktivitelerden (yürüyüş, hafif tempolu koşular, bisiklet vb.) oluşan kombine egzersiz programları, tek başına uygulandığında genellikle hayal kırıklığıyla sonuçlanan diyet programlarının aksine sağlıklı ve etkili kilo verebilmenin en ideal yoludur.

Sağlıklı ve fit bir yaşantı dileklerimle…

Alıntılar:

Cerit, M., “Erkek ve Fit Yaşantı, 2016”.,

Cerit, M.,“Kadın ve Fit Yaşantı”., 2016.,

Aamodt, S., “Why Diets Make Us Fat: The Unintended Consequences of Our Obsession With Weight Loss”.

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı