Yaşam

Stresle Nasıl Başa Çıkılır?

Stresin fizyolojik etkilerini muhtemelen deneyimlediniz. Terli avuç içi, kalp çarpıntısı, az nefes alma ve bunun getirebileceği bunalmışlık hissini biliyorsunuz. Stres tepkisi, türümüzün gelişmesine yardımcı olan “savaş ya da kaç” mekanizmasının bir parçasıdır. Bununla birlikte, modern yaşamın talepleri, bu uyarlanabilir yanıtı uzun vadeli refahımız için sorunlu hale getirir.

Bu makale, stresin fizyolojik temellerini, çeşitli vücut sistemleri üzerindeki etkisini ve onu yönlendirmek için yararlı stratejileri kapsayacaktır.

Stresin Fizyolojisi

Vücudun stres tepkisi sempatik sinir sistemi tarafından yönetilir. Akut tehlike ile karşı karşıya kaldığınızda, vücudunuz sizi yanıt vermeye hazırlayan bir dizi fiziksel ve hormonal değişikliklerle yanıt verir. Bu değişikliklerden bazıları şunları içerir;

  • Artmış kan basıncı ve kalp atış hızı
  • Epinefrin, norepinefrin ve kortizol hormonlarında artış
  • İç organlara daha az kan akışı ve kas-iskelet sistemine artan kan akışı
  • Artmış kas gerginliği
  • Bağışıklık, sindirim ve üreme fonksiyonlarının engellenmesi

stresle nasıl başa çıkılır

Kronik Stres ve Kilo

Yüksek stres seviyeleri ile artan kilo arasında güçlü bir ilişki vardır. Bu ilişkinin altında çeşitli faktörler yatmaktadır. Stres tepkisiyle ilişkili bazı hormonlar açlığı engellerken, diğerleri açlığı artırır. Kortizol tipik olarak stres tepkisinin son kısımlarında yükselir ve iyileşme aşamasında yüksek kalır. Bu hormon, bir strese tepki verirken kaybedilmiş olabilecek kalorileri yenilemek için açlığı ve yeme motivasyonunu artırır. Vücudun stres tepkisi aynı zamanda hızlı sindirilen karbonhidratlar ve hızlı bir şekilde yenilenen enerji depolarının bir aracı olarak yağ oranı yüksek olanlar gibi aşırı lezzetli yiyecekler için dürtüyü artırır.

Ek olarak, kortizol özellikle orta kısım çevresinde yağ depolamasında bir artışa neden olur. Karın bölgesinde bulunan ve viseral yağ olarak bilinen yağ hücreleri özellikle kortizole duyarlıdır ve maruz kaldıklarında diğer bölgelere göre daha fazla yağ depolar.

Kronik Stres ve Sindirim Fonksiyonu

Stres sırasında sindirim hızla engellenir. Kan akışı sindirim organlarından uzaklaştırılır, yiyeceklerin parçalanmasından sorumlu olan gastrointestinal enzimler azalır ve peristalsis engellenir. Kritik bir tehditle karşı karşıya kaldığınızda, bu faydalıdır. Sindirim hemen gerekli değildir ve kan akışı diğer çalışan dokulara yeniden dağıtılır.

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı