Fitness

Güçlenmek neden önemli?

Vücut geliştirmede güçlenmek neden önemli? Eğer amacımız atletik ve estetik bir kas kütlesi oluşturmak ise, en başta odaklanmamız gereken şey gücümüzü artırmaktır. Her antrenmanda performansımızı artırmadan kas geliştirmemiz oldukça zorlaşacaktır. Ayrıca antrenmanlarımızın verimliliğini ölçmenin en iyi yolu da gücümüzü takip etmektir.

Yazı: Furkan KAYA – Powerlifting Antrenörü – Türkiye Power Lifting Derneği Asbaşkanı
agirsaglam@gmail.com

 

Tartı, ayna ya da mezura bize türlü paralizler yaşatma potansiyeline sahipken, 200 kilo yine 200 kilodur. Eğer gücümüzü artırmışsak, kas gelişimi kapıda demektir. Yağ yakarken kas yıkımı yaşayıp yaşamadığımızla endişelenirken gücümüz bize uzun vadede her zaman doğru ölçeği ifade edecektir. Bu yüzden spor salonuna giren herkes, nasıl bir antrenman programı uyguluyor olursa olsun, en başta bilinçli olarak ne kadar güçlü olduğuna yoğunlaşmalıdır.

Vücut geliştirmede kullanılan ağırlığın önemli olmadığını sıkça duyuyoruz. Fakat genel genel olarak daha ağır kaldırabilen insanların daha büyük kaslara sahip olduğunu görüyoruz. Birçok akademik araştırmalarda tonaj artışı (set x tekrar x ağırlık değeri =volume) ile güç ve kas kütlesi artışı paralel olarak gerçekleşiyor. Fakat neden daha ağır çalışma konusunda çekincelerimiz var?

Akademik çalışmalara ve genel kanıya rağmen bu şekilde söylemlerin arkasında iki fikir var: birincisi genel olarak güçlenmenin kas tipleri arasındaki farklılıklardan kaynaklandığı söyleniyor, ikinci olarak da fazla ağırlık kullanmanın sakatlık çıkarabileceği düşünülüyor.

Vücut kompozisyonumuzu geliştirmek için kas yapmalı ve yağ yakmalıyız. Bu yolda spor salonuna gidip ağırlık çalışan insanların en büyük hatası, güç için çalışmayı unutmak. Eğer vücudumuzu güzelleştirmek için ağırlık çalışıyorsak, ağırlık çalışmayı daha iyi yaptığımız zaman ise vücudumuz daha güzel olacak demektir.

Ağırlık çalışmayı daha iyi yapmanın içerisinde de egzersizleri daha doğru şekilde uygulamak ve daha fazla tonaj (set x tekrar x ağırlık) uygulamak bulunuyor. Dolayısıyla takip etmemiz gereken en önemli şeyler ağırlık çalışmasındaki performansımız kademeli olarak artırmaktır. Elbette güçlenmek yerine güç göstermeyi tercih edersek, bu bileşenin iki parçasından biri olan formu bozabiliriz. Ayrıca genelde daha ağır çalışmak için bilinçsizce kendimizi zorladığımızda aynı performansı sürdüremediğimizden, bir sette kahraman olsak da devamında tonajımızı artıramıyoruz. Güç göstermeye çalışmak ego kaynaklı. Oysa ki gücü geliştirmek için tam manasıyla idman mantalitesinde olmalıyız. Bu yüzden yıllardır uyguladığım egzersizlerde bile halen kendimi videoya kaydedip formumu analiz ediyor, sürekli kaç kilo ile ne kadar çalıştığımı takip ediyorum. Bütün ciddi atletler ve koçlar da bu şekilde çalışır.

Güçlenmeyi doğru şekilde anlamak ve buna göre çalışarak güçlenmek vücut geliştirmedeki en önemli hedefimiz olmalıdır.

Güçlenmek Sakatlıkları Önler

Sanılanın aksine ağır kilolar kaldıran güçlü insanlar değil, kas zayıflıkları nedeniyle statik ve dinamik postürü bozuk sporcular daha fazla sakatlanırlar. Güçlü olmak için dengeli bir postür ve hareket kapasitesinde gelişmiş olmak da gerekir. En güçlü sporcular, aynı zamanda en stabil sporculardır. Dolayısıyla güçlenmek ve bunun gerekliliklerini sadece ağır kilolara gözleri dikerek değil, tam manasıyla yapmak sakatlıkları da önler. Böylece insanlar size “bu kadar ağır çalışma, sakatlanırsın” derken siz onlardan çok daha sağlıklı ve sporculuk hayatınızda uzun ömürlü olabilirsiniz.

Kas zayıflıklarınızın olması için illa dışardan Quasimodo gibi görünmeniz gerekmiyor. Hepimizin zayıf kasları ve bozukluğa meyilli postürü olabilir. İyi bir vücut geliştirmeci olmak için statik postürümüze, hareket kapasitemize ve antagonist (birbirine zıt olan) kaslarda eşit şekilde güçlü olmaya dikkat etmeliyiz. Örneğin vücut ağırlığınız kadar ağırlıkla defalarca Bench Press yapabiliyorken henüz rahat bir barfiks bile çekemiyorsanız programlamanızı ve önceliklerinizi gözden geçirmelisiniz.

Özetle güçlenmeyi doğru şekilde anlamak ve buna göre çalışarak güçlenmek vücut geliştirmedeki en önemli hedefimiz olmalıdır. Sürekli bahsedilen “ağırlığın önemi yok” tavsiyesi nedeniyle kaslarınızı hissetmenin veya yormanın kas gelişimi için yeterli olduğunu düşünmeyin. Bu tek başına iyi bir antrenman çıkardığınızı göstermeyebilir. Bilinçli şekilde formunuzu ve ağırlıklarınızı kontrol edin ve kendinizi yıpratmaya çalışmak yerine, performansınızı uzun vadede artıracak şekilde periyotlanmış idmanlar yapın. Programlamanın önemini küçümsemeyin ve yapmanız gerekeni öğrendikten sonra ağır diye nitelendirilen dirençleri kullanmaktan çekinmeyin.

Etiketler
Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı