Beslenme

D vitamini eksikliğini ciddiye alın!

Bağışıklık sistemini korunması ve kas ve kemik sağlığı açısından çok önemli olan D vitamini yaşam fonksiyonlarını korumasında kritik rol oynuyor. Virüslere karşı vücudun savunma sistemini destekleyen D vitamini yonünden zengin besinleri almayı ihmal etmeyin.

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de D vitamini eksikliğinin yaygın olarak görülüyor. 30 ng/mL (nanogram/mililitre) üzerini yeterli D vitamini düzeyi olarak kabuk ediliyor 30’un altını D vitamin yetersizliği olarak kabul edilir. D vitamini genel olarak deride, güneş ışınları maruziyeti sonrası sentezleniyor. Dolayısıyla da mayıs kasım ayları arasında saat 10.00-15.00 arasında 15 dakika güneşte kalmak, D vitamini sentezi açısından yeterli oluyor.

D vitamini eksikliği neden görülür

Yılın 12 ayı güneş almasına rağmen Türkiye’de D vitamini eksikliğinin görülme sıklığı yaşanıyor. Güneşe yeterince çıkamayan kapalı alanlarda çalışmak zorunda olan insanlarda D vitamini yetersizliği görülebiliyor. Ayrıca mide bağırsak sorunları olanlarda güneş alsalar bile kan düzeylerinde D vitamini yetersiz kalabiliyor, kronik hastalıkları olanlarda da yine güneş almak tek başına yetmeyebiliyor. Bunun dışında D vitaminini düşüren şeylerden biri de kullanılan ilaçlardır. Örneğin epilepsi tedavisinde kullanılan, tüberküloz tedavisinde kullanılan ilaçlar kandaki D vitamini konsantrasyonunu düşürebiliyor. Bunun dışında da D vitaminini düşüren birçok ilaç bileşenleri vardır.

Kimler risk altında

Özellikle de kadınlar risk altında menopoz ve kemik erimesi gibi nedenlerle ve bilinçli oldukları için D vitamini tahlili talep ediyorlar. Yaşlı hastalar, siyah derili insanlar, az güneşe maruziyeti olanlar, bağırsak sisteminde emilim bozukluğu olanlar, kronik böbrek veya kronik karaciğer yetmezliği hastaları ile osteoporoz, osteomalazi, hipertriodi durumlarında D vitamini değerlerine mutlaka bakılmalı ve eksik olursa da replasman tedavisine başlanmalıdır.

Belirtiler:

Halsizlik, kas kemik ağrıları ve hassasiyeti, yürümede zorluk gibi semptomların D vitamini eksikliğinin en yaygın belirtileri  “D vitamini eksikliğinde kemik yapılarında bozukluk meydana gelebiliyor. D vitamini eksikliği osteoporoz, kemik mineral yoğunluğunda azalma olan osteomalazi gibi kemik hastalıklarına neden olabilir. Osteomalazi durumlarında yaygın kemik kas ağrıları ve güçsüzlüğü, yürümede zorluk ve spontan kırıklar olabiliyor

D vitamini yönünden zengin besinler

Güneş ışığından yeteri kadar D vitamini alamadığınızı düşünüyorsanız. Günlük beslenme alışkanlıklarınıza  D vitamini yönünde zengin ürünleri takviye etmeniz gerekmektedir.

  • Süt, ayran, kefir, peynir ve yoğurt
  • Tereyağı
  • Ton balığı
  • Somon
  • Uskumru
  • İstridye
  • Karaciğer
  • Yumurta sarısı
  • Tatlı patates
  • Balık yağı
  • Mantar
  • Maydanoz
  • Yonca
  • Isırganotu
  • Yulaf
Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı